पर्वत जिल्लाको खण्डकाव्य परम्परा {Khandakavya tradition of Parvat district}
DOI:
https://doi.org/10.3126/pragyan.v6i1.54706Keywords:
प्रबन्धात्मक, आख्यानचूर्ण, मझौला, managerial, narrativeAbstract
पर्वत जिल्लाको खण्डकाव्य परम्पराको थालनी कालीभक्त पन्तको किसान गीता नामक कृतिबाट भएको हो । यस जिल्लामा रचिएका कृतिमा सामाजिक, राजनीतिक, धार्मिक आदि विषयको प्रयोग गरिएको पाइन्छ । यसजिल्लामा रचिएका काव्यमा समसामयिक समस्याको उद्घाटन, नारी चेतनाको प्रस्तुति, देशप्रेम, आध्यात्मिकचेत, सामाजिक विकृतिको विरोध, कर्तव्यबोध, ऐतिहासिकता, रुढि तथा अन्धविश्वासप्रति वितृष्णा, समाजमाविद्यमान शोषण, दमन, अन्याय, अत्याचारको विरोध समकालीन शासन व्यवस्थाप्रति वितृष्णा, राजनैतिक परिवर्तनको चाहना, जातीय विभेद, आर्थिक विषमताप्रति व्यङ्ग्य विद्रोह गर्नेजस्ता प्रवृत्ति प्राप्त गर्न सकिन्छ ।यस जिल्लामा रचिएका कृतिमा सामाजिक यथार्थवादी धारा, स्वच्छन्दतावादी धारा, प्रगतिवादी धारा, भक्ति धारा(पौराणिक), वीर धारा, शृङ्गारिक धारा, परिष्कारवादी धारा, समसामयिक धाराजस्ता धाराहरू पाइन्छन् । {
The Khandakavya tradition of Parbat district started from Kali Bhakta Pant's work called Kisan Gita. Social, political, religious etc. are used in the works written in this district. Poetry composed in this district reveals contemporary issues, presentation of feminine consciousness, patriotism, spiritual consciousness, opposition to social distortions, sense of duty, historicity, disgust towards stereotypes and superstitions, exploitation in society, oppression, injustice, disgust towards contemporary regime, and desire for political change. There is a tendency to rebel against discrimination and economic inequality. The works written in this district include social realist stream, romanticist stream, progressive stream, devotional stream (mythological), heroic stream, erotic stream, sophistication stream, contemporary stream.}